• Informatiesoort: Rapportverslagen

Overschot op sociaal domein

Op de vier clusters die samen het sociaal domein vormen, hebben de gemeenten met minder dan 100.000 inwoners gemiddeld een klein overschot. Ze geven dus minder uit dan hiervoor uit het gemeentefonds krijgen.

Dat blijkt uit het Periodiek Onderhoudsrapport gemeentefonds, dat minister K.H. Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties tegelijk met de begroting van het gemeentefonds op Prinsjesdag presenteerde. Dit Periodiek Onderhoudsrapport toetst of het gemeentefonds nog correct wordt verdeeld. Het is gebaseerd op de begrotingen 2018 van 347 van de 380 gemeenten. Onder andere de vier grote steden zijn in het onderzoek niet meegenomen.

Overschot