• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving
  • Taakgebieden: Economische zaken, Financiering

Precario nutsleidingen verboden vanaf 2027

Vanaf 2027 mogen gemeenten geen precario meer heffen op nutsleidingen. En tot 2027 mogen de gemeenten geen hoger tarief heffen dan het tarief dat gold op 10 februari 2016. De gemeenten krijgen géén financiële compensatie voor deze beperking van de belastingen van € 135 miljoen.

Na meer dan tien jaar discussie heeft minister R.H.A. Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een wetsvoorstel ingediend om de precario op nutsleidingen te verbieden. Ter illustratie van de discussieperiode: in november 2010 heeft de Tweede Kamer hierover een motie aangenomen, in juni 2012 heeft het Rijk over dit wetsvoorstel advies