• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving

Alternatief voor uitkoopregeling hoogspanningslijnen

Voor een aantal hoogspanningslijnen bestaan er goedkopere alternatieven dan de uitkoopregeling. Voor die alternatieven kunnen gemeenten wellicht binnenkort ook een kostenvergoeding krijgen.

Voor aankoop of verplaatsing van woningen recht onder hoogspanningslijnen, kunnen gemeenten een specifieke uitkering krijgen. Deze uitkoopregeling voor woningen onder hoogspanningslijnen is toegelicht in de Nieuwsbrief gemeentefinanciën van 17 november 2016, jaargang 19, nummer 22, blz. 29 – 32.

Minister H.G.J. Kamp van Economische Zaken heeft voor 12 hoogspanningstracés echter laten onderzoeken of er goedkopere alternatieven zijn. Daaruit blijkt het voor 7 tracés inderdaad technisch realiseerbaar en kostenefficiënt om de hoogspanningsverbinding te verplaatsen of onder de