• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving
  • Taakgebieden: Algemeen bestuur, Financiering, Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Geen compensatie verval btw-sportvrijstelling

Gemeenten krijgen geen compensatie voor de extra btw die ze moeten betalen als de btw-vrijstelling op sport vervalt, want het Rijk heeft daarvoor geen geld. Het gaat de eerste jaren om € 310 miljoen per jaar, aflopend naar structureel € 210 miljoen per jaar.

Dat berekent staatssecretaris E.D. Wiebes van Financiën. Impliciet stelt hij hiermee dat de gemeenten dat geld wél hebben.

Btw op sport

Als gemeenten sportaccommodaties ter beschikking stellen, moeten ze daarvoor vaak 6% btw vragen. Daar staat tegenover dat de gemeenten de btw die ze hebben betaald over de inkopen en investeringen (bijvoorbeeld