• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving
  • Taakgebieden: Financiering, Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening, Volksgezondheid en milieu

Transformatiefonds jeugdzorg

Het Transformatiefonds voor de jeugdzorg van € 108 miljoen wordt veredeld naar rato van het aantal jongeren tot 23 jaar per jeugdzorgregio. Voorwaarde voor een uitkering is dat de jeugdzorgregio een tarnsformatieplan indient.

Het Transformatiefonds wordt een decentralisatie-uitkering voor de centrumgemeenten van de 42 jeugdzorgregio’s. Het bedrag wordt uitgesplitst over drie jaar, 2018, 2019 en 2020. Het wordt verdeeld op basis van het aantal jongeren tot 23 jaar op 1 januari 2018.

Er waren toen 4.441.648 jongeren tot 23 jaar. Dat betekent dat de uitkering per jongere € 36 miljoen / 4.441.648 = € 8,11 per jongere per