G35 investeren weer in cultuur

“De nieuwe collegeakkoorden van de G35 (35 grote cultuurgemeenten) laten zien dat verschillende gemeenten voorgenomen bezuinigingen niet verder uitvoeren en weer investeren in cultuur.”

Dat schrijft minister M. Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Vrijwel alle collegeakkoorden van de G35 gaan in op het belang van cultuur. Diverse gemeenten draaien eerdere bezuinigingen op cultuur terug. Daarbij proberen de gemeenten een eigen profiel te kiezen, al maken veel gemeenten daarbij nog vergelijkbare keuzes.

Gemeenten vangen bezuinigingen Rijk op

Bij de rijksbezuinigingen op cultuur vreesde de cultuursector een ‘watervaleffect’. De bezuinigingen bij het Rijk zouden ertoe leiden