• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving
  • Taakgebieden: Financiering, Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Vangnet tekorten sociaal domein

Gemeenten die in 2016 en 2017 samen een tekort op de Wmo 2015 en de jeugdzorg hadden van meer dan € 40 per inwoner, krijgen compensatie tot aan dat drempelbedrag.

Dat is de kern van de ‘stroppenpot sociaal domein’ voor gemeenten met grote tekorten op de Wmo 2015 en de jeugdzorg. De gemeenten stemmen erover op de ledenvergadering van de VNG (die bij de deadline van deze Nieuwsbrief nog niet was gehouden.

Drempel

Voorwaarde voor de vangnetregeling is dat de gemeente in 2016 en 2017 op het totaal van Wmo 2015 en jeugdzorg een tekort had van