• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving
  • Taakgebieden: Financiering, Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting, Volksgezondheid en milieu

Normen gemeentelijke bruggen versoepeld

De normen voor de vereiste draagkracht van gemeentelijke bruggen en viaducten worden versoepeld. De gemeenten hoeven daardoor veel minder te investeren in de vervanging van bruggen en viaducten.

De gemeenten zouden de komende tien jaar ongeveer € 5 miljard moeten investeren om ongeveer 10.000 gemeentelijke bruggen en viaducten te vervangen, die niet meer voldoen aan de NEN 8700-veiligheidseisen uit het Bouwbesluit 2012. Maar die veiligheidseisen gaan uit van de hoeveelheid verkeer en het gewicht van vrachtwagens op de zwaarst belaste brug van Nederland, de A16 Moerdijkbrug. Gemeentelijke bruggen moeten dus net zo sterk zijn als de Moerdijkbrug.