• Informatiesoort: Geen

Toezicht moet breder oordeel geven

Het financieel toezicht moet zich niet beperken tot de vraag of een gemeente al dan niet onder preventief toezicht van de provincie komt, maar moet op basis van kwantitatieve gegevens een onderbouwing geven voor een bestuurlijk oordeel over de financiële positie van de gemeente. Ook gemeenten onder repressief toezicht zouden aanbevelingen moeten kunnen krijgen.

Dat schrijft de Raad voor de financiële verhoudingen in zijn laatste advies. Al enige jaren wordt door alle betrokkenen bij het financieel toezicht nagedacht over modernisering. Aanleidingen hiervoor zijn de veranderde rol van de gemeenteraad bij de controle en verantwoording (invoering