Gezamenlijk aanbesteden doelmatiger

Gemeenten die het afvalbeheer aanbesteden, zijn doelmatiger dan gemeenten die voor een andere organisatievorm kiezen. De doelmatigheid bij aanbestedingen is te verhogen door met meer andere gemeenten samen aan te besteden, door puur te selecteren op prijs en niet op kwaliteit, en door een boetesysteem.

Dat concluderen F.A. Felsö, J.A. Wilschut en T.K. Niaounakis van de Technische Universiteit Delft en prof. H. de Groot van de Universiteit Twente. Het onderzoek is een vervolg op het onderzoek naar de doelmatigheid van het afvalbeheer, dat als conclusie had dat de doelmatigheid daarvan in 2001 tot en met 2009 gemiddeld