Toelichting verdeling vth

Van de 4.538 inrichtingen voor Wabo-vergunningverlening, toezicht en handhaving, gaan er 3.117 (69%) over naar de gemeenten. Deze vereisen 44% van de totale inzet voor vergunningverlening, toezicht en handhaving.

Deze conclusie van SPPS consultants naar de overdracht van taken voor vergunningverlening, toezicht en handhaving van Wabo-inrichtingen is gehanteerd voor het bepalen van het bedrag dat van de provincies overgaat naar de gemeenten, en voor de verdeling van deze taakmutatie tussen de gemeenten in het gemeentefonds.

De provincies blijven verantwoordelijk voor de inrichtingen van IPPC/BRZO-bedrijven, dat zijn de bedrijven waarvoor ‘zwaardere’ vergunningen, toezicht en handhaving nodig zijn. IPPC