Bouwgrondverliezen mogelijk € 6 miljard

Sinds het uitbreken van de kredietcrisis hebben de gemeenten € 3,3 miljard verlies genomen op hun bouwgrondexploitaties. Uit onderzoek blijkt dat de gemeenten nog € 0,7 miljard tot € 2,7 miljard extra verlies zullen maken, maar de gemeenten zelf verwachten daarentegen € 3,6 miljard winst te maken op bouwgrondexploitaties. Het Rijk gaat de gemeenten meer mogelijkheden geven om met faciliterend grondbeleid de ruimtelijke ordening te sturen.

Dat is de belangrijkste conclusie van Deloitte, dat in opdracht van het Rijk en de provinciale toezichthouders voor het derde achtereenvolgende jaar onderzoek heeft gedaan naar de bouwgrondexploitaties van de gemeenten.

Meer faciliterend