Na decentralisatie wel kennisontwikkeling coördineren

Na decentralisatie van taken moeten het Rijk en de decentrale overheden de vraag naar kennis en het aanbod daarvan beter gaan coördineren.

Dat adviseert het Planbureau voor de Leefomgeving. Die onderzocht of de gemeenten, provincies en waterschappen na de decentralisatie van het omgevingsbeleid voldoende ‘strategische kennis’ hebben, dat is kennis voor het ontwikkelen en evalueren van hun beleid. Veelal gaat het om kennis over toekomstige ontwikkelingen op de middellange en lange termijn (trends, scenario’s) en over de werking van beleidsinstrumenten.

De redactie vult aan dat deze conclusie wellicht bij alle decentralisaties geldt.

De budgetten van