• Informatiesoort: Adviezen

Eisen aan onafhankelijk onderzoek publiek domein

De Onderzoeksraad voor Veiligheid stelt dat de ministeries enorme druk uitoefenen op (officieel onafhankelijke) adviesraden van het Rijk. Als steun voor behoud van de onafhankelijkheid formuleert de onderzoeksraad daarom de voorwaarden voor onafhankelijk onderzoek.

Deze voorwaarden zijn niet alleen te gebruiken door de Raad voor het Openbaar Bestuur, die adviseert over de financiële verhoudingen, maar zijn ook de te gebruiken door onderzoekscommissies van gemeenten die onafhankelijk onderzoek doen naar financiële problemen en schandalen in gemeenten.

Onafhankelijk nodig voor vertrouwen

De Onderzoeksraad voor Veiligheid constateert dat de bevolking steeds minder vertrouwen heeft in het openbaar