• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving

Onafhankelijke rekenkamer verplicht

Gemeenten mogen geen rekenkamercommissie meer hebben maar een onafhankelijke rekenkamer wordt verplicht. Daarbij mogen de gemeenten wel aansluiting zoeken bij een rekenkamer van andere gemeente, van een provincie of bij de Algemene Rekenkamer.

Gemeenteraadsleden mogen dus geen zitting meer nemen in de rekenkamer. Wel mogen ze als adviseur van de rekenkamer worden benoemd.

Dat stelt minister K.H. Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor. Ze voert als reden aan dat ongeveer 50 gemeenten een rekenkamercommissie hebben die niet of nauwelijks serieus rekenkameronderzoek doet. 8% van de gemeenten heeft een rekenkamercommissie die niet actief is, en 7 andere