• Informatiesoort: Rapportverslagen
  • Taakgebieden: Financiering, Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Vangnetuitkering 2017 dubbel zo hoog als 2016

234 gemeenten hadden in 2016 een tekort op het bijstandsbudget dat de drempel van 5% overschreed. 213 daarvan hebben daarvoor in 2017 een vangnetuitkering aangevraagd, zij hebben € 138 miljoen gekregen. Dat is bijna twee maal zo hoog als de vangnetuitkering in 2016 (over BUIG-budget 2015) van € 71 miljoen.

Dat concludeert de Toetsingscommissie vangnet Participatiewet. 60% van de gemeenten had over 2016 een tekort van meer dan 5%. De belangrijkste verklaring daarvoor is het macrobudget, dat 4,9% lager was dan de netto uitgaven van de gemeenten.

Saldo BUIG-budget

234 gemeenten hadden over 2016