• Informatiesoort: Rapportverslagen
  • Taakgebieden: Financiering, Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Vier varianten woonplaatsbeginsel jeugdzorg

Andere invulling van het woonplaatsbeginsel in de jeugdzorg kunnen leiden tot grote verschuivingen in de kosten van de jeugdzorg tussen de gemeenten.

Dat blijkt uit een simulatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek, die is gedaan op verzoek van de ambtelijke werkgroep woonplaatsbeginsel van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Die heeft voor alle gemeenten de effecten van vier varianten van het woonplaatsbeginsel laten doorrekenen. De bedoeling daarvan was om te achterhalen of het woonplaatsbeginsel versimpeld kan worden.

Variant 1

Bij zorgtrajecten zonder verblijf: huidige BRP-adres kind.

Bij zorgtrajecten met verblijf: BRP-adres gezagdrager

Bij