• Informatiesoort: Rapportverslagen

Herindeling beter dan samenwerking

Gemeentelijke herindeling leidt tot een groter positief effect dan gemeentelijke samenwerking.

Dat stellen onderzoeksbureau Decisio en prof. A.F.J. van Raan van de Universiteit Leiden in een onderzoek in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

+15%

Bij een grotere stedelijke schaal ondergaan zowel sociale als fysieke netwerken een meer dan proportionele versterking. Als de omvang van stedelijke gebieden toeneemt, nemen de positieve effecten van de grotere schaal (onder andere lonen en bruto stedelijk product) en de negatieve effecten van de grotere schaal (onder andere criminaliteit en