SW-bedrijven moeten regionaal

De socialewerkvoorzieningsbedrijven moeten per arbeidsmarktregio samengaan.

Dat hebben het Rijk en de vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers, verenigd in de ‘Stichting voor de Arbeid’, afgesproken. In hun sociaal akkoord schrijven ze als “eerste contouren voor een werkende infrastructuur voor arbeidsmarkt en sociale zekerheid:

Er komen zo’n 35 Werkbedrijven (1 per arbeidsmarktregio), gevormd uit de huidige socialewerkvoorzieningsbedrijven, die verantwoordelijk worden voor het aan het werk helpen van degenen die een uitkering of loon ontvangen op basis van de Wajong of de Wet Sociale Werkvoorziening. Bij deze Werkbedrijven worden regionale ondernemingen / ondernemers en gemeenten nauw betrokken.

De werkgevers