Wel uniforme kengetallen, geen normen

Gemeenten moeten meer kengetallen in de begroting opnemen, volgens centraal voorgeschreven definities. Doel hiervan is dat de gemeenteraden beter onderling vergelijkbaar worden, en dat ze hun kaderstellende en controlerende rol beter kunnen gaan vervullen. Maar er moeten geen normen komen voor die kengetallen.

De Adviescommissie vernieuwing BBV van de VNG, naar de voorzitter commissie-Depla genoemd, constateert dat de huidige voorschriften voor de gemeentebegrotingen en -rekeningen niet voldoen. De gemeenteraden kunnen hun kaderstellende en controlerende rol onvoldoende vervullen. Om dat te verbeteren is meer en gemakkelijker inzicht in de begroting en verantwoording nodig.

Horizontale verantwoording is