• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving
  • Taakgebieden: Financiering, Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Beschut werkplekken verplicht

Het Rijk verplicht de gemeenten om eind 2017 2.600 beschut werkplekken te hebben. De gemeenten krijgen daarvoor geen extra geld, omdat in de bekostiging van het sociaal domein al een bedrag zit voor beschut werken.

Dat heeft staatssecretaris J. Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid besloten. Eind 2016 hebben de gemeenten nog maar ongeveer 200 beschut werkplekken geregeld. Ze vinden beschut werk te duur; het budget daarvoor (in het sociaal domein) is effectiever in te zetten. In afwijking van de vrije besteedbaarheid van het sociaal domein heeft het Rijk de beschut werkplekken toch opgelegd.

Bekostiging

Bij de