Doelmatigheidswinst bestuursakkoord water voor op schema

De gemeenten en de waterschappen moeten samen in tien jaar € 380 miljoen doelmatigheidswinst behalen op de waterketen. Ze liggen voor op het schema.

In 2011 is het Bestuursakkoord Water afgesloten, om in 2020 € 750 miljoen te besparen op de kosten van het waterbeheer. Daarvan moeten de gemeenten € 210 miljoen besparen op de riolering, als onderdeel van € 380 miljoen besparing in de waterketen. Eens in de drie jaar wordt dat bedrag bijgesteld op basis van autonome ontwikkelingen, die niets van doen hebben met doelmatigheid. De Werkgroep Monitoring Financiële Doelmatigheidswinst heeft nu de eerste tussenstand berekend.