• Informatiesoort: Rapportverslagen
  • Taakgebieden: Financiering, Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Onderzoek naar uitgaven sociaal domein 2016

Net als vorig jaar onderzoekt het Rijk ook dit jaar de uitgaven van de gemeenten aan het sociaal domein in de jaarrekeningen van vorig jaar.

Alle gemeenten hebben daarvoor een vragenlijst toegestuurd gekregen. Daarin worden de uitgaven van de gemeenten uit de jaarrekening 2016 op alle Iv3-functies van de clusters Werk en inkomen en Maatschappelijke zorg en ondersteuning gevraagd. Die zullen worden vergeleken met de bedragen die het Rijk aan die clusters toerekent. Daarnaast wordt naar de inhoudelijke verklaring voor die saldi gevraagd.

Omdat de gemeenten vorig jaar veel reserves hebben gevormd voor het