€ 16 miljard decentralisaties via specifieke uitkering

De € 16 miljard decentralisaties van het sociale domein, namelijk van jeugdzorg, AWBZ en van participatie, beginnen als specifieke uitkering. Op middellange termijn wordt die mogelijk gecombineerd met het bijstandsbudget. Pas op lange termijn wordt die specifieke uitkering mogelijk overgeheveld naar het gemeentefonds.

In zijn Decentralisatiebrief schetst minister R.H.A. Plasterk vooral het eindbeeld, namelijk één groot gemeentefonds, maar daar is in ieder geval in 2017 nog geen sprake van: “Het Rijk kiest ervoor om in stappen de betrokken budgetten te bundelen. Het perspectief (cursivering redactie Snelle Berichtgeving) is een zo breed mogelijke ontschotting