Veel kritiek raad financiële verhoudingen op herverdeling

De Raad voor de financiële verhoudingen heeft op veel essentiële punten kritiek op de voorgestelde herverdeling van het gemeentefonds. Omdat er nu enkele herverdeelproblemen worden opgelost, kan de raad grotendeels met de voorstellen instemmen, al zijn er wel enkele belangrijke wijzigingen nodig. Maar in de nabije toekomst zijn nieuwe fundamentele bestuurlijke keuzes bij een fundamentelere herziening van de verdeling nodig.

De Rfv bepleit allereerst een echt fundamentele discussie over de financiële verhouding: “De financiële verhouding weerspiegelt de bestuurlijke verhoudingen. Het huidige verdeelstelsel is echter gebaseerd op de bestuurlijke verhoudingen van begin jaren negentig