Verdeelmaatstaven Wmo selectief verhoogd

De verhoging van het Wmo-budget in 2014 is verdeeld door de bedragen per eenheid van een beperkt aantal verdeelmaatstaven te verhogen.

Daarmee heeft het Rijk dus uitdrukkelijk afgezien van een geleidelijke verhoging van alle verdeelmaatstaven. In de circulaires heeft het Rijk niet toegelicht van welke verdeelmaatstaven de bedragen per eenheid zijn verhoogd, en waarom.

In andere jaren is de ontwikkeling van de bedragen evenmin gelijkmatig. Zo zijn in 2012 de bedragen per eenheid van de maatstaven ‘minderheden’, ‘huishoudens met laag inkomen’ en ‘klantenpotentieel regionaal’ verhoogd, en van andere maatstaven verlaagd (of gelijk gebleven wegens afronding). Die