Uitkoopregeling hoogspanningslijnen

83 gemeenten komen in aanmerking voor de uitkoopregeling hoogspanningslijnen, variërend van 1 woning tot 44 woningen. Daarvoor komt een specifieke uitkering van in totaal € 140 miljoen.

Minister H.G.J. Kamp van Economische Zaken moet de uitkoopregeling nog uitwerken, maar hij gaat ervan uit dat de uitvoering in handen komt van de gemeenten. Dat betekent dat er een specifieke uitkering voor komt, van € 28 miljoen per jaar, in 2017 tot en met 2021, voor de uitkoop van 367 woningen in 83 gemeenten.

De achtergrond van de uitkoopregeling is beschreven in de Snelle Berichtgeving financiële verhoudingen van 6 februari 2014, jaargang