• Informatiesoort: Adviezen

“Regeerakkoord niet dichttimmeren voor gemeenten”

Het overleg tussen Rijk en gemeenten over de financiële inhoud van het regeerakkoord moet ambtelijk beter worden voorbereid. Bovendien moeten regeerakkoord ruimte bieden voor financiële onderhandelingen tussen Rijk en gemeenten.

Dat adviseert de Raad van State in een algemene beschouwing over de financiële verhouding tussen het Rijk en de gemeenten. De raad schrijft:

“Kabinetsformaties hebben hun eigen dynamiek. De decentralisaties van het sociaal domein waren opgenomen in het Bestuursakkoord 2011-2015. Nadien hebben het Rijk en de gemeenten hierover geen akkoorden gesloten. Met het regeerakkoord werd definitief tot de decentralisaties besloten, inclusief het financieel kader daarvan.