Maximaal een derde van verschillen Wmo 2007 is objectief

Van de verschillen in uitgaven tussen gemeenten voor de huishoudelijke verzorging is slechts maximaal een derde te verklaren door objectieve verschillen. Minstens twee derde van de verschillen komt door verschillen in beleid en de uitvoering daarvan. Het verdeelmodel voor de integratie-uitkering Wmo/huishoudelijke verzorging houdt hier ten onrechte geen rekening mee.

Dat concluderen prof. H. de Groot van de Universiteit Twente en prof. M.A. Allers van de Rijksuniversiteit Groningen. “Royale gemeenten worden hierdoor beloond met relatief hoge rijksbijdragen en sobere gemeenten worden hierdoor gestraft met relatief lage rijksbijdragen.”

Ze baseren zich op