• Informatiesoort: Adviezen

“Stelselverantwoordelijkheid te centralistisch ingevuld”

Het Rijk heeft de ‘stelselverantwoordelijkheid’ te centralistisch ingevuld. Daarmee miskent het Rijk dat de stelselverantwoordelijkheid niet alleen bij het Rijk ligt maar dat de gemeenten en het Rijk samen verantwoordelijk zijn voor het functioneren van het stelsel, waarbij er geen hiërarchische verhouding bestaat.

In zijn vierjaarlijkse beschouwing over de bestuurlijke verhoudingen gaat de Raad van State diep in op het begrip ‘stelselverantwoordelijkheid’.

Op veel beleidsterreinen zijn de bevoegdheden en verantwoordelijkheden verdeeld over verschillende overheden. Bij gedecentraliseerd beleid is de vraag welke verantwoordelijkheid het Rijk nog over heeft. Dat wordt de ‘systeemverantwoordelijkheid’ of ‘stelselverantwoordelijkheid’ genoemd. Het Rijk