Persoonlijke verzorging niet naar gemeenten

De persoonlijke verzorging wordt niet gedecentraliseerd naar de gemeenten. Ook de langdurige GGZ-zorg waarbij behandeling voorop staat (zzp B) wordt niet gedecentraliseerd naar de gemeenten. Voor de decentralisatie van de AWBZ krijgen de gemeenten daarom niet € 6 miljard maar ongeveer € 3,5 miljard of € 4 miljard.

Staatssecretaris M.J. van Rijn van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft besloten dat de persoonlijke verzorging van de AWBZ wordt overgedragen aan de zorgverzekeraars en dus niet wordt gedecentraliseerd naar de gemeenten.

Persoonlijke verzorging

Van alle mensen die gebruik maken van persoonlijke verzorging wordt minder dan 1% geleverd aan mensen met