Vennootschapsbelasting vanaf 2016

De gemeenten moeten vanaf 2016 vennootschapsbelasting gaan betalen over de winsten van hun bedrijven. De gemeenten krijgen daarin niet de mogelijkheid om belasting over de winsten van het ene bedrijf te beperken vanwege verliezen van een ander gemeentelijk bedrijf.

Die vennootschapsbelasting (vpb) moet de eerlijke concurrentie bevorderen tussen gemeentelijke bedrijven (die geen vpb hoefden te betalen) en commerciële bedrijven, die dat wel moeten. De Europese Commissie heeft Nederland daartoe ‘uitgenodigd’, dat betekent: verplicht.

Huidige vpb-plicht overheidsbedrijven

Er is een onderscheid tussen directe overheidsbedrijven en indirecte overheidsbedrijven. Een direct overheidsbedrijf is een onderneming die onderdeel vormt van een