• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving
  • Taakgebieden: Financiering, Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Maatschappelijke begeleiding asielinstromers

Om per asielinstromer voor maatschappelijke begeleiding € 2.370 in plaats van € 1.000 te krijgen, moeten de gemeenten een plan van aanpak indienen bij het Centraal orgaan Opvang Asielzoekers over de vorm van het participatieverklaringstraject.

Dat plan van aanpak moeten de gemeenten uiterlijk 1 september 2016 indienen. De gemeente moet daarin melden het participatieverklaringstraject binnen drie maanden te starten.

De maatschappelijke begeleiding moet bevatten:

Praktische hulp: Ondersteuning bij het regelen van wonen, zorg, werk, inkomen, verzekeringen, onderwijs enzovoort, en kennismaking