Beschrijving verdeelmodel bijstand

Voor een gemiddeld huishouden in de grote en middelgrote gemeenten is de objectieve bijstandsuitkering in 2015 € 1.002,.

Het objectieve budget per gemeente wordt berekend per huishouden. Voor elk huishouden wordt, afhankelijk van veel kenmerken, de kans op bijstand met de bijbehorende kosten berekend. Voor exact vergelijkbare huishoudens krijgen alle gemeenten hetzelfde bedrag.

Er zijn in totaal 2560 categorieën huishoudens: 5 huishoudencategorieën * 2 woning categorieën * 4 leeftijdscategorieën * 2 herkomstcategorieën * 4 opleidingscategorieën * 2 categorieën arbeidsongeschiktheidsuitkering * 2 categorieën arbeidsbeperking * 2 categorieën wijken; bovendien wordt rekening gehouden met de gemiddelde woningwaarde in de wijk,