• Informatiesoort: Rapportverslagen

Sociaal en fysiek domein zijn gescheiden

Financiële schokken in het sociaal domein werken alleen maar door op uitgaven in het sociaal domein, financiële schokken in het fysiek domein werken door op het niveau van bezittingen en schulden. Financiële schokken worden niet opgevangen door hogere belastingopbrengsten.

De decentralisaties van jeugdzorg, langdurige zorg en begeleiding hebben het financiële risico van de gemeenten vergroot. Hoge zorguitgaven kunnen leiden tot bezuinigingen, in het sociaal domein of daarbuiten. Ook tegenvallers uit het gemeentelijk grondbedrijf kunnen leiden tot bezuinigingen, in het fysiek domein of in sociaal domein, waaronder bijvoorbeeld de nieuwe gedecentraliseerde taken.

Het Centraal Planbureau