€ 706 miljoen voor Wtcg

De gemeenten krijgen € 706 miljoen voor maatwerk ter compensatie van de afschaffing van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg), de compensatieregeling eigen risico (CER) en de regelingen specifieke zorgkosten.

De huidige Wtcg gaat uit van algemene criteria, zoals gebruik van bepaalde medicijnen of opname in een instelling, waarbij niet van belang is hoe hoog de meerkosten zijn die mensen daadwerkelijk hebben gemaakt als gevolg van een chronische ziekte of beperking. De samenhang tussen meerkosten en compensatie is beperkt, zo bleek uit onderzoek van TNO uit 2011:

Meerkosten voor Tegemoetkoming Wtcg, 2011 chronische ziekte of handicap geen laag hoog €