• Informatiesoort: Rapportverslagen

“Geld nodig voor doorgeven groei”

“Stedelijke knopen vormen de primaire doorgeefluiken van groei tussen regio’s. De steden zullen daarvoor over voldoende middelen moeten beschikken, afhankelijk van hun feitelijke of potentiële centrumfunctie.”

Dat schrijft prof. P.P. Tordoir, hoogleraar economische geografie en planologie aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn studie is één van de achtergronden achter de voorgestelde nieuwe visie op de financiële verhouding, die het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onlangs publiceerde. Het gaat dan om het voorstel om regio’s die veel samenwerken, daarvoor te belonen met extra geld uit het gemeentefonds.

Tordoir onderzocht (1) of publieke investeringen in economisch