• Informatiesoort: Rapportverslagen
  • Taakgebieden: Financiering, Onderwijs

Lage prijzen na aanbesteding door ‘winnaarsvloek’

Te lage prijzen die de gemeenten kunnen bedingen bij de aanbesteding van doelgroepenvervoer, zoals leerlingenvervoer en Wmo-vervoer, komen doordat de aanbieders die de risico’s het laagste inschatten vaak de aanbesteding winnen. In de economie heet dat de ‘winner’s curse’.

Het doelgroepenvervoer bestaat uit verschillende soorten vervoer, waaronder leerlingenvervoer en Wmo-vervoer. Vaak zijn de gemeenten en andere decentrale overheden de opdrachtgever.

Het doelgroepenvervoer beslaat ongeveer 80% van de hele taximarkt. Het gaat slecht met de taximarkt, hoewel (of doordat?) er in zeven jaar 14% meer taxi’s zijn gekomen. Ruim de helft van de taxibedrijven maakt