Overgangsregeling educatiebudget

Door het uitnemen van de vavo-middelen uit het educatiebudget en tegelijkertijd het wijzigen van de verdeelsystematiek van het resterende educatiebudget, heeft een aantal gemeenten in 2013 minder budget ontvangen voor opleidingen Nederlandse taal en rekenen. Zij krijgen daarvoor geen overgangsmaatregel, omdat de zwaarst getroffen roc’s die al krijgen.

Van 2009 tot en met 2012 krijgen gemeenten via het participatiebudget educatiemiddelen, die verplicht besteed moeten worden bij roc’s. Het budget (2012: € 111 miljoen) werd verdeeld met drie maatstaven: het aantal volwassen inwoners; het gemiddeld percentage volwassen inwoners met een opleiding op ten hoogste mavo- of vbo-niveau; en het aantal