• Informatiesoort: Circulaires

Financiële effecten BRZO

Er zijn 205 BRZO- en RIE-4-bedrijven. De meeste gemeenten hebben dus niet zo’n bedrijf, en besparen geen kosten voor de overdracht van deze taak aan de provincies.

De gemeenten zijn nu nog verantwoordelijk voor de vergunningverlening van 185 BRZO-bedrijven en 20 RIE-4-bedrijven. De vergunningverlening voor een BRZO-bedrijf kost gemiddeld 500 uur, de vergunningverlening voor een RIE-4-bedrijf kost gemiddeld 400 uur omdat daarvoor geen BRZO-inspectie nodig is. Met de vergunningverlening is dus jaarlijks 185 * 500 + 20 * 400 uur = 100.500 uur gemoeid.

Volgens de omgevingsdiensten kost een uur gemiddeld € 100, inclusief overhead, exclusief