Onvoldoende controle accountants

Diverse accountantskantoren hebben hun controlewerkzaamheden onvoldoende gedaan. Daardoor kunnen diverse specifieke uitkeringen nog niet definitief worden vastgesteld.

Dat meldt minister R.H.A. Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in een toelichting op de kwaliteitsontwikkeling van SiSa in het afgelopen jaar.

De Algemene Rekenkamer constateerde de afgelopen jaren dat de gemeentelijke bestuurders, accountantskantoren en ministeries onvoldoende betrokken waren bij SiSa. Hij beval aan dat de verantwoordelijke ministers beter toezicht moeten houden op verantwoording van de gemeenten over de specifieke uitkeringen.

In 2012 en 2013 zijn diverse maatregelen ingevoerd ter verbetering van de SiSa-systematiek. Die zijn toegelicht in de Snelle